Minggu, 17 Juni 2012

Aku ingin kuat. Aku ingin tabah

Aku ingin kuat. Aku ingin tabah

selalu aku duduk sendirian
mula aku memikirkan
berfikirdan terus berfikir
adakalanya bersama secebis harapan
adakalanya bersama sekelompok kekuatan
adakalanya bersama titisan air mata penyesalan
adakalanya bersama senyum kebahagian
adakalanya ditemani kedukaan yang menggunung

aku duduk diam diam dan terus diam
aku hilang kata-kata tanpa punca
aku bisu seribu bahasa
aku kaku di pertapaanku

kepada mereka
aku selalu berkata ingin menjadi kuat
aku selalu berharap aku akan terus kuat
aku pernah berasa bahwa aku ini telah kuat
aku kuat untuk melawan kesakitan ini
aku kuat melawan arus ini
aku kuat bertarung hingga ke akhirnya
tapi aku ini juga seringkali tersilap

aku ini masih belum kuat
aku ini masih terlalu lemah, amat lemah ya lemah
aku tidak bedaya melawan kesakitan ini
aku tidak kuat untuk bangkitsendiri
aku tidak kuat untuk mengarungi keadaan ini
aku tidak kuat menongkah arus

aku seringkali goyah di pertengahan jalanku
aku seringkali radu-ragu disimpang jalanku
aku seringkali kaku memilih arah
aku seringkali lemas melawan arus
aku seringkali sakit dilambung ombak
aku seringkali menangis terkapai-kapai di tengah lautan

aku tercari-cari siapa yang peduli
aku tercari-cari di mna silap langkahku
aku tercari-cari punca jalanku
aku tercari-cari pehujung jalanku
aku teruus mencari dan mencari, mencari tanpa henti

apa aku ini tidak tahu erti penat
apa aku ini terlalu kuat untuk menahan rasa sakit
apa aku ini cukup kebal menahan perasaan
apa aku ini boneka yang tidak punya kemahuan dan keinginan
apa aku ini alat bagi menjayakan permainan
apa aku ini selayak nya menerima kebencian

mereka kata aku ini lemah
mereka kata aku ini goyah
mereka kata aku ini rapuh
mereka kata lagi aku ini tidak adil pada diri sendiri
kata mereka lagi aku ini tidak kuat melawan perasaan
aku diam, aku membatu kaku
aku mengeluh dalam sendu
aku memohon dalam pilu
aku berharap dalam kesakitan
sukarnya untuk ku menjadi kuat
sukarnya untuk ku berlalu pergi
sukarnya perjalanan yang kulalui ini
penuh onak duri ranjau rintangan entahkan bila kan berakhir
aku ingin menjadi kuat
aku ingin pergi jauh meninggalkan kesakitan ini
yaa berhenti..dan pergi.

Tidak ada komentar: